Wat doet een freelance content creator nou eigenlijk?

Freelance content creator

Het is anno 2018 een nogal ‘hippe’ term om jezelf ‘(freelance) content creator’ te noemen. Ik had mezelf ook kunnen bestempelen als ‘tekstschrijver’ of ‘copywriter’. Heel eerlijk, dat deed ik in het begin ook, tot ik me besefte dat ik toch echt meer ben dan dat. Normaal gesproken heb ik niet zoveel met trends, maar voor deze maak ik graag een uitzondering. Want alles wat ik doe is samen te vatten in dit ene begrip. Maar wat doet een freelance content creator nou eigenlijk? 
Hoewel het voor mij heel duidelijk is wat ik doe, merk ik dat anderen het vaak nog een vaag begrip vinden. Hoog tijd om daar wat helderheid in te scheppen.

Als freelance content creator creëer ik content. 

Klinkt logisch, maar heb je nog steeds niet zo heel veel aan natuurlijk.

Als ik het kort samenvat:

  • bedenk
  • schrijf
  • herschrijf

ik voor verschillende typen klanten verschillende typen content. Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen voor blogposts, maar daarnaast creëer ik ook uitgebreide contentkalenders voor social mediakanalen. In de meeste gevallen bedenk ik niet alleen de inhoud, maar schrijf ik deze ook uit tot goedlopende stukken die passen bij de mensen voor wie het bedoeld is. Verder herschrijf ik ook veel al bestaande teksten die wel een kleine opfrisbeurt kunnen gebruiken. Omdat ze grammatica- en spelfouten bevatten, omdat ze niet goed aansluiten bij de doelgroep of omdat ze eigenlijk helemaal niet worden gelezen (kom ik hieronder op terug). Het doel: zorgen voor meer bereik, meer interactie en het liefst ook meer conversie.

SEO

Goed, ik schrijf dus teksten. Dat doe ik offline én online, maar mijn grote liefde ligt toch wel vooral in stukken die op het wereldwijde web worden gepubliceerd. Dat heeft twee redenen: er is onbeperkt de ruimte én het blijft altijd zichtbaar. Waar een artikel voor een tijdschrift of krant, maar ook op een poster of flyer, na een tijdje weer in de papierbak verdwijnen, zullen online teksten altijd vindbaar blijven. Via de directe link, maar het liefst ook via Google.

En dat brengt me bij een van de belangrijkste eigenschappen waarover content creators (zouden moeten) beschikken: kennis van SEO. Want iets kan nog zo goed geschreven zijn, wanneer niemand het leest bereik je nog niets. Met een goede SEO-geoptimaliseerde tekst zal je website hoger in Google belanden, waardoor je sneller door (potentiële) nieuwe klanten zal worden gevonden. Dat geldt voor blogs, maar ook voor elke belangrijke landingspagina die er op je online visitekaartje te vinden is.

Blogs

Over liefdes gesproken: bloggen is daar ook een van. Al sinds 2011 beheer ik een reisblog, maar al op de middelbare school publiceerde ik mijn eerste persoonlijke teksten online. Ik vind het heerlijk om op een informele manier te kunnen schrijven over onderwerpen waar ik veel vanaf weet en tegelijkertijd duik ik ook graag in materie die nieuw voor me is. Zo is het niet alleen leuk maar ook leerzaam, waardoor het nooit verveelt.

Copywriting

Copywriting is ook een van de dingen die ik doe als freelance content creator. Dat betekent dat ik pakkende teksten schrijf om een specifiek product of specifieke dienst te promoten. Ik zorg daarbij dat het verhaal van iemand of een bedrijf op een juiste manier verwoord wordt. ‘Juist’ is in dit geval: een tone-of-voice die past bij de doelgroep voor ogen, goed geschreven (uiteraard) en niet langer dan nodig. Dat kan bijvoorbeeld een persbericht zijn, maar ook een uitgebreide ‘over ons’-pagina of een tekst op een flyer.

Social media

Een ander onderdeel van het creëren van content: het bijhouden van social mediakanalen van klanten. Ik bedenk hierbij posts die passen bij de doelgroep en zorgen voor interactie en conversie. Soms zijn dit alleen teksten, maar in de meeste gevallen zorg ik ook voor passend beeldmateriaal. Dit doe ik over het algemeen op wekelijkse basis, zodat met de resultaten van de week daarvoor weer nieuwe inzichten en ideeën ontstaan. Op basis van wat wel werkt en niet werkt, bedenk ik nieuwe insteken en plan ik ze in op tijden waarop de meeste volgers actief zijn. Bij het creëren van content voor social media staan testen en bijschaven centraal, want met alle algoritmes en verschillende kanalen is er niet één manier die garantie geeft op succes. Maar dat maakt het juist zo leuk.

Heb je een vraag of zoek je iemand die je bij (iets van) bovenstaande kan helpen? Stuur een mailtje!